UCHWAŁA NR X/81/03
RADY MIEJSKIEJ W DREZDENKU
Z DNIA 30 MAJA 2003 ROKU
w sprawie: Statutu Gminy DREZDENKO
Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej ( Dz.U.Nr 78, poz. 483 ) i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity z 2001 roku Dz. U. Nr 142, poz.1591 z późniejszymi zmianami ) Rada Miejska uchwala
STATUT GMINY DREZDENKO
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1.
- Mieszkańcy Gminy Drezdenko tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
- Gmina Drezdenko jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną , powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium. Jej samodzielność podlega ochronie sądowej.
§ 2.
Statut określa:
- ustrój Gminy Drezdenko ,
- zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,
- organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej w Drezdenku i komisji Rady Miejskiej ,
- tryb pracy Burmistrza Miasta i Gminy Drezdenko,
- zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej w Drezdenku,
- zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Burmistrza oraz korzystania z nich.
§ 3.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
- Gminie należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową Gminy Drezdenko oraz jej terytorium,
- Radzie należy przez to rozumieć Radę Miejską w Drezdenku,
- Komisji należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Drezdenku,
- Komisji Rewizyjnej należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Drezdenku,
- Burmistrzu należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Drezdenko,
- Statucie należy przez to rozumieć Statut Gminy Drezdenko,
- Przewodniczącym należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Drezdenku,
- Urzędzie należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy Drezdenko.
Rozdział II. Gmina
§ 4.
- Gmina Drezdenko położona jest w powiecie strzelecko – drezdeneckim, w województwie lubuskim, obejmuje obszar 39.990 ha.
- Granice terytorialne Gminy określa mapa, stanowiąca Załącznik nr 1 do Statutu.
- W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa i osiedla.
- Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 5.
- W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
- Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 6.
Zasady używania herbu i barw Gminy oraz flagi określa Rada w odrębnej uchwale.
§ 7.
Siedzibą organów Gminy jest miasto Drezdenko.
Rozdział III. Jednostki pomocnicze Gminy
§ 8.
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
- inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,
- utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
- projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
- przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 9.
Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1 powinny określać w szczególności obszar, granice, siedzibę władz oraz nazwę jednostki pomocniczej.
§ 10.
- Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
- Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.
§ 11.
Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Burmistrzowi.
§ 12.
- Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma obowiązek uczestniczyć w sesjach Rady. Może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
- Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej za udział w sesji przysługuje dieta na zasadach określonych przez Radę w odrębnej uchwale.
Rozdział IV. Organizacja wewnętrzna Rady
§ 13.
- Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
- Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 14.
-
Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza
w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady. - Burmistrz i Komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 15.
Do wewnętrznych organów Rady należą:
- Przewodniczący,
- 2 Wiceprzewodniczących,
- Komisja Rewizyjna,
- komisje stałe, wymienione w Statucie,
- komisje doraźne do określonych zadań.
§ 16.
-
Rada powołuje następujące stałe komisje:
- Rewizyjną,
- Budżetową,
- Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska i Rolnictwa oraz Ochrony Przeciwpożarowej,
- Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej.
- Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.
- W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania. Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej.
§ 17.
- Przewodniczący organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
- Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje Rada na pierwszej sesji nowej kadencji.
- Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,
- przygotowanie projektu porządku obrad,
- dokonanie otwarcia sesji,
- powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
§ 18.
Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności upoważniony Wiceprzewodniczący, w szczególności:
- zwołuje sesje Rady,
- ustala porządek obrad,
- nadzoruje obsługę kancelaryjną posiedzeń rady gminy , w tym czuwa nad przygotowaniem materiałów na obrady , zaprasza gości do udziału w sesji,
-
przewodniczy obradom i nadzoruje ich przebieg , w tym:
- otwiera i zamyka sesję,
- sprawdza istnienie quorum na początku sesji i w trakcie jej trwania, w przypadkach budzących wątpliwości oraz na wniosek radnych,
- udziela i odbiera głos,
- zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
- podpisuje uchwały , protokoły z obrad sesji oraz inne dokumenty rady,
- koordynuje prace komisji rady,
- opracowuje projekt planu pracy rady,
- opiniuje projekty planów pracy komisji w celu skoordynowania z planem pracy rady,
- reprezentuje radę na zewnątrz,
- przyjmuje skargi i wnioski mieszkańców oraz nadaje im bieg.
§19 .
- W zakresie o jakim mowa w § 18 ust. 9 Przewodniczący może działać przez pełnomocnika.
- Pełnomocnikiem Przewodniczącego może być wyłącznie radny.
§ 20.
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.
§ 21.
W razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego upoważniony wiceprzewodniczący wykonuje zadania zastrzeżone przez ustawę i Statut dla Przewodniczącego
§ 22.
W przypadku braku upoważnienia zadania określone w § 18 i § 21 wykonuje starszy wiekiem Wiceprzewodniczący.
§ 23.
W razie jednoczesnego wakatu na stanowiskach Przewodniczącego oraz upoważnionego Wiceprzewodniczącego Rady, § 21 stosuje się odpowiednio do kolejnego Wiceprzewodniczącego.
§ 24.
Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Rady, wchodzące w skład struktur organizacyjnych Urzędu .
Rozdział V. Tryb pracy Rady
1. Sesje Rady
§ 25.
- Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
-
Oprócz uchwał Rada może podejmować:
- postanowienia proceduralne,
- deklaracje zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
- oświadczenia zawierające stanowisko w określonej sprawie,
- apele zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
- opinie zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
- Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 26.
- Rada odbywa sesje z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Sesje odbywają się zgodnie z przyjętym przez radę planem pracy.
- Sesje nie przewidziane w planie pracy zwoływane są przez Przewodniczącego na wniosek Burmistrza lub co najmniej 4 radnych.
2. Przygotowanie sesji
§ 27.
- Sesje przygotowuje Przewodniczący.
- Przygotowanie sesji obejmuje:
- ustalenie porządku obrad,
- ustalenie czasu i miejsca obrad,
- zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
- O ustalonej dacie sesji Przewodniczący powiadamia Burmistrza najpóźniej na 14 dni przed terminem obrad.
- Burmistrz, nie później niż 10 dni przed terminem sesji dostarcza do Biura Rady przygotowane przez siebie materiały i projekty uchwał.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.
- W przypadku sesji poświęconej uchwalaniu budżetu oraz rozpatrywaniu sprawozdania z jego wykonania terminy określone w ust. 3, 4 i 5 ulegają zwiększeniu o 7 dni.
- Termin o którym mowa w ust. 5 rozpoczyna bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmuje dnia odbywania sesji. Zasada ta dotyczy również terminów określonych w ust. 3 , 4 i 6.
- W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 3, 4 , 5 i 6 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
- Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 28.
1. Przed każdą sesją Przewodniczący, po zasięgnięciu opinii Burmistrza ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Burmistrz , Zastępca Burmistrza , Sekretarz i Skarbnik Gminy.
§ 29.
Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej
i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
3. Przebieg sesji
§ 30.
Posiedzenia sesji są jawne. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.
§ 31.
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 32.
- Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
-
Na wniosek prowadzącego obrady bądź radnego, Rada może postanowić
o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji. -
O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić
w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał. - Fakt przerwania obrad odnotowuje się w protokóle.
§ 33.
- Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
- Przewodniczący nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 34.
- Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący.
- Rada na wniosek Przewodniczącego może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.
§ 35.
- Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły: „Otwieram …… sesję Rady Miejskiej w Drezdenku”.
- Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
§ 36.
Po otwarciu sesji Przewodniczący stawia pytanie o ewentualny wniosek
w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 37.
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
- przyjęcie porządku obrad,
- przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
- sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,
- rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
- interpelacje i zapytania radnych,
- odpowiedzi na interpelacje zgłoszone interpelacje i zapytania,
- wolne wnioski i informacje.
§ 38.
- Sprawozdanie o jakim mowa w § 37 pkt 3 składa Burmistrz lub wyznaczona przez niego osoba.
- Sprawozdania Komisji Rady składają przewodniczący komisji, ich zastępcy lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§ 39.
- Interpelacje i zapytania są kierowane do Burmistrza.
- Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
- Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
- Interpelacje i zapytania składa się :
- w formie ustnej podczas trwania obrad,
- w formie pisemnej w okresie między sesjami na ręce Przewodniczącego, który niezwłocznie przekazuje interpelację Burmistrzowi.
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielane są w formie ustnej na sesji przez Burmistrza lub osoby przez niego upoważnione.
- Jeżeli bezpośrednia odpowiedź na interpelację lub zapytanie nie jest możliwa, Burmistrz udziela odpowiedzi pisemnej w ciągu 14 dni na ręce radnego składającego interpelację lub zapytanie.
- W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
§ 40.
-
Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając
i zamykając dyskusje nad każdym z punktów. - Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń. W uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością , jeżeli konieczność zabrania głosu wiąże się bezpośrednio z głosem przedmówcy lub dotyczy wyjaśnienia kwestii prawnych.
- Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego .
- Przewodniczący może zabierać głos w każdym momencie obrad.
- Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 41.
- Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
- Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.
- Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
- Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
- Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 42.
Na wniosek radnego, Przewodniczący przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 43.
- Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej dotyczących:
- stwierdzenia quorum,
- dokonania zmiany w porządku obrad, w tym zmiany kolejności jego punktów,
- ograniczenia czasu wypowiedzi,
- ograniczenia czasu dyskusji,
- zamknięcia listy kandydatów przy wyborach,
- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
- zarządzenia przerwy,
- odesłania projektu uchwały do komisji bądź przekazanie inicjatorom,
- wyrażenia opinii przez radcę prawnego,
- przeprowadzenia głosowania imiennego,
- ponownego przeliczenia głosów,
- przerwanie odroczenie lub zamknięcie posiedzenia.
- Wniosek formalny Przewodniczący poddaje pod głosowanie bezpośrednio po jego zgłoszeniu.
- Odrzucony wniosek formalny nie może być zgłoszony ponownie w toku dyskusji nad tą samą sprawą.
§ 44.
- Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
- Postanowienie ust.1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 45.
- Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
- Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania.
- Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 46.
- Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę „ Zamykam ……… sesję Rady Miejskiej w Drezdenku”.
- Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
- Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 47.
- Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
- Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
- Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 48.
- Pracownik Biura Rady lub inny pracownik Urzędu, wyznaczony w uzgodnieniu z Przewodniczącym przez Burmistrza, sporządza z każdej sesji protokół.
- Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji.
§ 49.
1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia
i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko
przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
4) ustalony porządek obrad,
5) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie,
teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto
odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
6) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw”
i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,
7) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
8) podpis prowadzącego obrady i osoby sporządzającej protokół.
§ 50.
- W okresie międzysesyjnym ,nie później niż 3 dni przed terminem obrad radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
- Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
- Rada może przyjąć protokół z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§ 51.
- Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.
- Uchwały Przewodniczący przekazuje Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.
- Wyciągi z protokółu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący doręcza tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, wynikających z tych dokumentów.
§ 52.
- Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje pracownik Biura Rady w uzgodnieniu z Przewodniczącym.
- Pracownik, o którym mowa w ust. 1 podlega w sprawach merytorycznych Przewodniczącemu .
4. Uchwały
§ 53.
- Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje Burmistrzowi, Komisjom Rady, Klubom Radnych oraz grupie radnych w liczbie co najmniej 4.
- Uchwały, o jakich mowa w § 25 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 25 ust. 2, są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
- Przepis ust. 2 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 54.
Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
- przedmiot uchwały,
- podstawę prawną,
- regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,
- źródła pokrycia kosztów realizacji uchwały,
- określenie wykonawcy uchwały,
- określenie terminu wejścia w życie uchwały,
- opinię radcy prawnego,
- w przypadku uchwał pociągających za sobą skutki finansowe dla budżetu kontrasygnatę Skarbnika Gminy,
- uzasadnienie wyjaśniające potrzebę podjęcia uchwały oraz ewentualne skutki finansowe jej realizacji.
§ 55.
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
§ 56.
- Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
- Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Burmistrza.
§ 57.
- Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący.
- Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
§ 58.
- Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia na którym została podjęta.
- Burmistrz ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
- Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.
5. Procedura głosowania
§ 59.
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 60.
- Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
- Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza prowadzący obrady, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
- Do przeliczenia głosów prowadzący obrady może wyznaczyć radnych.
- Wyniki głosowania jawnego ogłasza prowadzący obrady.
§ 61.
- Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawami.
- W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
- Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
- Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
- Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
- Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 62.
Głosowanie imienne odbywa się poprzez kolejne wywoływanie nazwisk radnych i odnotowywanie w protokole czy radny oddał głos „za” , „przeciw” czy „wstrzymał się”.
§ 63.
- Prowadzący obrady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
- W pierwszej kolejności prowadzący obrady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga prowadzący obrady.
- W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, prowadzący obrady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
- Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 64.
- Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
- Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności prowadzący obrady poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
- W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
- W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 64 ust. 2.
- Prowadzący obrady może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
- Prowadzący obrady zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
- Prowadzący obrady może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 65.
- Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie uwzględnia się.
- Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano największą liczbę głosów .
- Jeżeli głosowanie o którym mowa w ust. 2 nie przyniesie rozstrzygnięcia należy je powtórzyć.
§ 66.
- Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
-
Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza,
że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały liczbę ważnie oddanych głosów za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.
7. Komisje Rady
§ 67.
1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie do końca roku poprzedzającego rok objęty planem.
2. Do zadań komisji stałych należy:
- przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał Rady ,
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
- sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady,
- opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Burmistrza lub inne komisje,
- przyjmowanie i analizowanie skarg i wniosków mieszkańców gminy, dotyczących działalności Rady, Burmistrza oraz jednostek organizacyjnych gminy i spółek prawa handlowego w której gmina posiada udziały.
3. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian
§ 68.
- Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia, które zwołuje i którym przewodniczy Przewodniczący komisji.
- Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych jednostek samorządu terytorialnego, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
- Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.
§ 69.
- Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrani przez członków danej komisji.
- Radny może być przewodniczącym lub zastępcą przewodniczącego tylko jednej komisji stałej.
§ 70.
- Komisje pracują na posiedzeniach.
- Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
§ 71.
Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
8. Radni
§ 72.
Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
§ 73.
Nie rzadziej niż raz na kwartał radni winni przyjmować, w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców, osoby które chciałyby złożyć skargi, wnioski lub postulaty.
§ 74.
- W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego obowiązków, Przewodniczący może wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia.
- Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 Rada podejmuje po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień.
§ 75.
- W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
- Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu.
- Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 76.
- Radnym wystawia się dokument podpisany przez Przewodniczącego, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
- Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
9. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego
§ 77.
- Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
- Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
Rozdział VI. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 78.
- Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego komisji, Zastępcy Przewodniczącego komisji oraz pozostałych członków w liczbie do 3 osób.
- Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybierają członkowie komisji spośród siebie.
- Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 79.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje zastępca.
§ 80.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
- W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
- O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
- Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
2. Zasady kontroli
§ 81.
- Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
- legalności,
- gospodarności,
- rzetelności,
- celowości,
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
- Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 82.
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 83.
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
- kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
- problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
- sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 84.
- Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
- Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.
§ 85.
- Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
- Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
- Uchwały Rady, o których mowa w ust. 1-2 wykonywane są niezwłocznie.
- Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 86.
- Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 87 ust. 1.
- Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
- Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
3.Tryb kontroli
§ 87.
- Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby przeprowadzające kontrolę.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, co najmniej na 2 dni przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli.
- Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 1 .
§ 88.
- W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
-
Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza, kontrolujący zawiadamia
o tym Przewodniczącego .
§ 89.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności,
o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia. - Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3
§ 90.
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protokoły kontroli
§ 91.
1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:
1 ) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 92.
- W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
- Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 93.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
- Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 94.
- Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
- Protokół pokontrolny przedstawiany jest Radzie na najbliższej sesji przypadającej po zakończeniu kontroli.
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 95.
- Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku.
- Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 96.
Komisja Rewizyjna składa Radzie w terminie zgodnym z przyjętym planem pracy roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 97.
- Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
-
Posiedzenia nie objęte zatwierdzonym planem pracy mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:
- Przewodniczącego,
- nie mniej niż 5 radnych,
- nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
- radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
- osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.
- inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy
- Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który po przyjęciu podpisuje prowadzący obrady
§ 98.
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 99.
Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Burmistrz .
§ 100.
Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
§ 101.
Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
Rozdział VII. Zasady działania klubów radnych
§ 102.
Radni mogą tworzyć kluby radnych.
§ 103.
- Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.
- Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu.
- W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
- W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego.
§ 104.
- Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
- Przewodniczący prowadzi rejestr klubów.
§ 105.
- Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
- Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.
- Kluby podlegają rozwiązaniu, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 3.
§ 106.
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 107.
- Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
- Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem.
- Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu .
- Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 108.
- Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
- Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
Rozdział VIII. Tryb pracy Burmistrza
§ 109.
Burmistrz wykonuje:
- uchwały Rady,
- jemu przypisane zadania i kompetencje,
- zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,
- inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 110.
Burmistrz uczestniczy w sesjach oraz na zaproszenie przewodniczącego komisji w posiedzeniach komisji stałych i doraźnych Rady.
§ 111.
Zastępca Burmistrza przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 109 - § 110 w przypadku uzyskania upoważnienia od Burmistrza.
Rozdział IX. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Burmistrza.
§ 112.
- Każdy obywatel ma prawo do uzyskania informacji o działalności organów Gminy, wstępu na sesję Rady Miejskiej i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokółów z posiedzeń Rady i komisji.
- Zasada określona w ust. 1 nie ma zastosowania do informacji stanowiących tajemnice lub dobra chronione ustawami szczególnymi.
- W przypadku ograniczenia jawności informacji protokóły organów Gminy lub komisji Rady składają się z dwóch części : jawnej i części niejawnej.
- Udostępnienie dokumentów, o których mowa w ust. 1 następuje na pisemny wniosek zainteresowanego.
- Do rozpatrzenia wniosku o udostępnienie dokumentów z działalności organów Gminy właściwy jest Burmistrz lub Przewodniczący w zależności od tego, którego organu działalności wniosek dotyczy.
- Dokumenty objęte wnioskiem udostępniane są bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku.
- Burmistrz lub Przewodniczący wskazuje osobę odpowiedzialną za udostępnienie dokumentów i miejsce udostępnienia z zastrzeżeniem, iż udostępnienie dokumentów może nastąpić wyłącznie w siedzibie Urzędu lub siedzibach gminnych jednostek organizacyjnych w godzinach ich pracy.
- Zainteresowany może z udostępnionych dokumentów sporządzać notatki.
- Na pisemny wniosek zainteresowanego mogą być sporządzane odpisy lub kserokopie dokumentów.
Rozdział X. Pracownicy samorządowi
§ 113.
Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w Urzędzie są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:
1) wyboru – Burmistrz,
2) powołania - Sekretarz, Skarbnik, Zastępca Burmistrza,
3) mianowania - kierownicy referatów , Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,
4) umowy o pracę - pozostali pracownicy.
§ 114 .
Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Urzędu dokonuje Burmistrz.
§ 115.
- Burmistrz dokonuje oceny kwalifikacyjnej mianowanych pracowników samorządowych.
- Oceny kwalifikacyjnej dokonuje się corocznie.
- Ocena kwalifikacyjna ma na celu stwierdzenie przydatności mianowanego pracownika do pracy na zajmowanym stanowisku oraz osiągnięcie prawidłowego doboru kandydatów na poszczególne stanowiska, właściwych decyzji w sprawie awansów i wyróżnień, zwalniania poszczególnych pracowników.
- Zasady dokonywania oceny pracowników mianowanych określa Rada w odrębnej uchwale.
§ 116.
Status prawny pracowników samorządowych określa ustawa.
§ 117.
Rada w drodze odrębnej uchwały powołuje na okres kadencji Rady komisje dyscyplinarne I i II instancji do orzekania w sprawach dyscyplinarnych mianowanych pracowników samorządowych.
§ 118.
Szczegółowe zasady podziału zadań i kompetencji pracowników poszczególnych komórek Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu.
Rozdział XI. Postanowienia końcowe
§ 119.
1.Tracą moc :
- Uchwała Nr XXX/183/96 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 30 grudnia 1996 roku w/s przyjęcia jednolitego tekstu statutu miasta i Gminy Drezdenko.
- Uchwała Nr XXXI/223/97 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 25 lutego 1997 roku w/s zmiany w statucie.
- Uchwała Nr XI/86/99 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 29 czerwca 1999 roku w/s zmiany Statutu Miasta i Gminy Drezdenko.
- Uchwała Nr XXIII/172/2000 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 22 sierpnia 2000 roku w/s zmiany w Statucie Miasta i Gminy Drezdenko.
- Uchwała Nr XXXIII/270/2001 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 28 sierpnia 2001 roku w/s zmiany uchwały w sprawie uchwalenia statutu Miasta i Gminy Drezdenko.
za wyjątkiem:
- § 63 ust. 1 uchwały Nr XXX/183/96 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 30 grudnia 1996 roku w/s przyjęcia jednolitego tekstu statutu miasta i Gminy Drezdenko w brzmieniu:
„Herbem gminy jest wizerunek: czerwony orzeł brandenburski z
żółtymi szponami z sercem i gwiazdą żółtą na białym tle. Wzór
herbu stanowi załącznik Nr 5 do statutu.”
- § 64 ust. 1 uchwały Nr XXX/183/96 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 30 grudnia 1996 roku w/s przyjęcia jednolitego tekstu statutu miasta i Gminy Drezdenko w brzmieniu:
„Flagą gminy jest flaga czerwono-biała z umieszczonym herbem
gminy na czerwonym tle. (Załącznik Nr 6).”
- § 65 ust. 1 i 2 uchwały Nr XXX/183/96 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 30 grudnia 1996 roku w/s przyjęcia jednolitego tekstu statutu miasta i Gminy Drezdenko w brzmieniu:
„1. Przewodniczący Rady Miejskiej w Drezdenku posiada łańcuch
okolicznościowy, którego używa:
- podczas sesji rady,
- uroczystości podczas, których przewodniczący reprezentuje radę.
- Łańcuch przekazywany jest nowo wybranemu przewodniczącemu rady w formie uroczystej przez ustępującego przewodniczącego.”
2. Załącznik Nr 5 i 6, o których mowa w ust. 1 stanowią załączniki nr 2 i 3 niniejszego Statutu.
§ 120.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
Z-ca Przewodniczącego Rady
/-/ Maciej Pietruszak
Metryka
- opublikował: Kaczmarek Elwiradata publikacji: 2011-08-31 11:05
- zmodyfikował: Kaczmarek Elwiraostatnia modyfikacja: 2011-08-31 11:34
Rejestr zmian
- zmieniono 2011-08-31 11:10 przez Kaczmarek Elwira
- zmieniono 2011-08-31 11:25 przez Kaczmarek Elwira
- zmieniono 2011-08-31 11:30 przez Kaczmarek Elwira
- zmieniono 2011-08-31 11:34 przez Kaczmarek Elwira